Peak-doorvoerland: het transport krimpt in Nederland

Nederland is van oudsher een doorvoerland voor veel goederen en grondstoffen. Gedurende de 20e eeuw, het aardolietijdperk, werd de Rotterdamse haven steeds belangrijker vanwege alles wat naar Duitsland en verder moest worden getransporteerd. Veel van dat transport gebeurt via de binnenvaart.

In Nederland wordt relatief veel brandstof gebruikt door de schepen in de zeehavens en de binnenvaart. Het brandstofgebruik door de scheepvaart is in Nederland zelfs groter dan het brandstofverbruik door het wegverkeer. Maar de laatste jaren daalt het brandstofverbruik van de scheepvaart.
In de grafiek hieronder staat het brandstofverbruik van de scheepvaart en het wegverkeer in Nederland over de periode 2010-2014.

Schermafbeelding 2014-06-27 om 15.38.06

Het brandstofverbruik van de scheepvaart daalde van ca. 150 PetaJoule in 2010 en 2011 naar minder dan 130 PetaJoule in de laatste twee kwartalen. Dat is een afname 13%.
In dezelfde periode daalde ook het brandstofverbruik van het wegverkeer met 8% van ca. 120 Petajoule naar ca. 110 PetaJoule.

De daling van het brandstofverbruik kan niet verklaard worden door een toename van vervoer via het spoor. Het brandstofverbruik van het railvervoer bleef de laatste jaren nagenoeg constant op ca. 2 PetaJoule.
De daling valt wel samen met een geleidelijke afname van de industriële produktie en de winkelverkopen in Europa. M.a.w er worden gewoon minder goederen en grondstoffen vanuit de Rotterdamse haven over Europa gedistibueerd.

Ik verwacht dat de wereldhandel, de Europese industriële produktie en het volume van de Europese detailhandelsverkopen, verder zullen dalen. Daarmee zal ook de rol van Nederland doorvoerland gaan veranderen.
Aanleg van nieuwe autowegen en goederenspoorlijnen is niet meer nodig. Veel transportbedrijven en binnenvaartschippers zullen failliet gaan. Veel Nederlanders zullen op een andere manier hun brood moeten gaan verdienen.

Advertenties

Een gedachte over “Peak-doorvoerland: het transport krimpt in Nederland

  1. Wildebeest (7Penselen)

    Duidelijk een peakoil verhaal. Dat behoeft ook geen uitleg. Aangezien de prijs van olie steeds hoger zal worden en steeds meer financiële trucs nodig zijn om de leugen gaande te houden. Het financiële gerommel kan de crash flink uitstellen, maar zal op het moment van de crash er is zal de crash veel sneller en intenser laten verlopen, waardoor er geen voorbereidingsmaatregelen mogelijk zijn.

    Je mag je gaan afvragen wat je als broodwinning in een druk bevolkt randstad mag doen als de transportfunctie ervan nog veel verder wegzakt. Hiermee dus ook het oliegebruik en olie gerelateerde werkzaamheden (bijna alles dus). Ik blijf erbij dat Nederland (en andere drukbevolkte delen van Europa) op de lange termijn minimaal over 10 a 20 jaar het armenhuis van Europa is, gezien we niet genoeg platteland hebben om ons te voeden en zeker in de randstad is dat een serieus probleem. Ik zie Nederland nog niet zomaar functioneren in een olie arme economie. Niet dat het morgen al direct mis is. Het kan wellicht nog 10 a 15 jaar goed gaan, maar een fikse waarschuwing lijkt me echt op zijn plaats.

    Tijd om in die tijd serieus te kijken of je weg kunt uit de randstad.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s