Voorlopig geen uitsluitsel over de oorzaak van de MH17-ramp

Morgen, dinsdag 9 september, publiceert de Onderzoeksraad (Dutch Safety Board) een voorlopig onderzoeksrapport naar de oorzaak van de ramp met de MH17 van 17 juli 2014. Dit rapport zal geen enkele duidelijkheid bieden over de oorzaak en de personen die mogelijk vervolgd kunnen worden als schuldigen aan de ramp. Het voorlopig onderzoeksrapport kan het beste worden omschreven als een zoethoudertje.

Door het achterhouden van belangrijke informatie en gegevens zal de onduidelijkheid nog vele maanden voortduren.
Een lijstje van de dingen, die de Onderzoeksraad niet zal vrijgeven:
1 – de radaropnames van de Oekraïnse luchtverkeersleiding op vliegveld Boryspol
2 – de opnames van de communicatie tussen de verkeersleiding van Boryspol en de piloten
3 – foto’s van de wrakstukken waaruit kan worden afgeleid welke beschadigingen het neerstorten kunnen hebben veroorzaakt.
4 – de gegevens van de Flight Data Recorder
5 – de volledige opnames van de Cockpit Voice Recorder

ad 1: de radaropnames zijn door de Oekraïnse autoriteiten in beslag genomen en niet vrijgegeven. De Onderzoeksraad heeft de opnames niet eens mogen inzien.
ad 2: de communicatie tussen verkeersleiding en piloten is wel opgenomen, maar die opnames zijn door de Oekraïnse autoriteiten in beslag genomen en niet vrijgegeven. De Onderzoeksraad heeft de opnames niet eens mogen beluisteren.
ad 3: de Onderzoeksraad heeft geen wrakstukken veiliggesteld om te kunnen onderzoeken. Zij heeft wel beschikking over foto’s gemaakt door journalisten. Maar de Onderzoeksraad acht het onverantwoord om op basis van deze foto’s conclusies te trekken.
ad 4: er zijn wettelijke bepalingen, die het vrijgeven van de gegevens van de Flight Data Recorder verhinderen. Er is een samenvatting gemaakt op basis van de gegevens, waaruit blijkt dat de MH17 lager vloog dan de aanbevolen hoogte en dat de piloten met het zwaar beschadigde vliegtuig omgekeerd zijn om terug te keren in de richting van de luchthaven Boryspol.
ad 5: het vrijgeven van de opnames op de Cockpit Voice Recorder wordt verhinderd door wettelijke bepalingen en draagt ook niet bij aan waarheidsvinding.

Het bewijsmateriaal dat de Russische autoriteiten op maandag 21 juli presenteerden wordt door de Onderzoeksraad buiten beschouwing gelaten.

De publicatie van het voorlopig onderzoeksrapport zal geen antwoord geven op de vraag wie voor de ramp verantwoordelijk gehouden kan worden en wie er vervolgd kan worden. Het zal een grote teleurstelling worden.
De Onderzoeksraad zal wel uitdrukkelijk melden dat de burgeroorlog in Oost-Oekraïne het onmogelijk maakte om zelf onderzoek te doen. Verklaringen van journalisten, OVSE-waarnemers en de lokale bevolking zijn onvoldoende om met zekerheid de oorzaak van de ramp vast te stellen.

Update:
Het voorlopige onderzoeksrapport is inmiddels gepubliceerd. Je kunt het zelf downloaden van de website van de Onderzoeksraad: klik hier.
De Onderzoeksraad laat een deel van de gegevens van de Flight Data Recorder zien en ook behoorlijk wat foto’s van wrakstukken. Had ik zelf niet verwacht.
De gesprekken tussen de piloten en de verkeersleiding, de radarbeelden van de verkeersleiding en de opnames van de Cockpit Voice Recorder zijn in het rapport samengevat, maar de feitelijke beelden en opnames worden niet vrijgegeven.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s