Benzine- en dieselverkoop in Nederland daalt verder

Het CBS houdt nauwgezet bij hoeveel benzine en diesel er in Nederland getankt wordt. De afgelopen jaren vertoont die verkoop een dalende trend. Wij Nederlanders tanken steeds minder.
Hieronder de benzineverkoop over de laatste vierenhalf jaar.

Schermafbeelding 2014-10-25 om 09.40.32

In augustus 2014 werd er in Nederland 403 miljoen liter benzine getankt, dat is 6% minder dan dezelfde maand vorig jaar, toen er nog 430 miljoen liter werd getankt.
Over de eerste 8 maanden van 2014 werd er 3,38 miljard liter benzine verkocht (dat klinkt als een enorme plas en dat is het ook). Maar in de eerste 8 maanden van 2013 werd er 3,54 miljard liter verkocht. In 2014 ligt de verkoop van benzine 4,5% lager dan in 2013.

De verkoop van diesel neemt sterker af
In augustus werd er 480 miljoen liter diesel getankt: 14% minder dan in augustus 2013 toen er nog 559 miljoen liter diesel werd verkocht.
Over de eerste 8 maanden van 2013 bedroeg de dieselomzet 4,77 miljard liter. In 2014 is dat nog maar 4,43 miljard liter, 7% minder.

Schermafbeelding 2014-10-25 om 10.00.34

De verkoop van diesel is een belangrijke graadmeter voor de economische activiteit. Als er meer vrachtwagens rondrijden en graafmachines aan het werk zijn: dan gaat het goed met de economie.
De daling van de dieselverkoop laat zien dat er minder gereden en gegraven wordt in Nederland. Het is slecht nieuws.
De daling van de brandstofverbruik leidt ook tot een daling van de CO2-uitstoot. En dat lijkt me heel goed nieuws

Advertenties

5 gedachten over “Benzine- en dieselverkoop in Nederland daalt verder

  1. Hans

    Het begint nu ook echt op te vallen, de gemiddelde(particulier) Nederlander is de schaamte voorbij en stapt (bijna massaal) over op A segment(benzine) auto’s. Kleine auto’s beginnen steeds meer het straatbeeld te vullen, let er maar eens op. Er ligt daar ook voor veel mensen een interessante besparing in het vooruitzicht. Het heeft mij altijd verbaasd waarom dit zo lang op zich heeft laten wachten.

    1. Wildebeest (7Penselen)

      Beter een kleine auto dan een grote voor het milieu. De burger kan ansich ook niet veel meer doen dan dat. De burger is vaak in deze maatschappij en economie afhankelijk is van een auto. Ik als niet automobilist zie ook hoe men er van uitgaat dat men een auto heeft. Er zou eigenlijk een discussie moeten komen hoe we de maatschappij en economie zo kunnen inrichten dat we van een kleine auto naar geen auto kunnen gaan.

  2. John Jorna

    Welk aandeel hebben elektrische auto’s en hybride auto’s inmiddels? Zijn er ook cijfers per provincie? Als Friesland + Noord-Holland + Zuid-Holland + Utrecht een zelfde teruggang laten zien dan sluit je het over de grens tanken uit. Dat gebeurde altijd al, maar nu in sterkere mate doordat het prijsverschil is toegenomen. Hoe staat het met het totaal aan autokilometers?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s