Fossiele brandstoffen: onze energieslaven

Voor vervelend en zwaar werk gebruiken we machines. Die machines worden aangedreven door fossiele energie, fossiele zonne-energie opgeslagen in de aardkorst. We moeten goed beseffen dat die fossiele brandstoffen gaan opraken.
In de video hieronder wordt luid en duidelijk uitgelegd wat ons in de komende decennia te wachten staat.

10 gedachten over “Fossiele brandstoffen: onze energieslaven

  1. Bert Pijnse van der Aa

    Goh ! dat verhaal probeer ik nu al jaren te vertellen aan mensen, maar het kwam niet echt over. Toen schreef ik de ” energie bibliotheek ‘ ; Geen mens die er warm of koud van wordt. Zij gaan dat appeltje gewoon ff schillen; de wereld voorzien van energie met directe energie uit de zon als de indirecte hoeveelheid zonne – energie ( fossiele brandstof ), die de afgelopen 300 miljoen jaar werd gevormd uit zonne- energie op is, na -laten we zeggen – 200 jaar. In de media wordt vooral gesproken over het klimaatprobleem. Aanpak daarvan is de symptoombestrijding van de oorzaak: nl het verbranden van fossiele brandstoffen en als die op zijn is ook het ‘ probleem ‘ van de klimaatopwarming gelijk ‘ opgelost’. Zonder fossiele brandstoffen komt onze beschaving tot stilstand, net zoals in het filmpje wordt weergegeven.
    Gelukkig is er voorlopig nog genoeg. ( zeggen de wetenschappers) .http://deutrechtseenergiewinkel.nl/de-energiebibliotheek/verbranden-van-fossiele-brandstoffen/
    Met het bouwen van windmolens, zonnepanelen en giga batterijen maken we de voorraden alleen wat sneller op, dan wanneer we er een beetje zuinig op zouden zijn.

    1. Hans Verbeek

      Bedankt voor je reactie, Bert.
      Je kunt het (zeer duidelijke) filmpje delen via je eigen netwerk.
      Maar pieker niet de hele dag over de toekomst. Je bent hier maar één keer en ook maar heel kort: doe je best en geniet er ook een beetje van.

    1. Hans Verbeek

      Goede vraag.
      Ik wil dat mensen beseffen hoe goed ze het nu hebben, en dat ze dat waarderen. Het is niet mijn bedoeling om iemand slapeloze nachten te bezorgen.
      Over 100 jaar zijn we allemaal dood: niets aan te doen. Maar de tijd die we hebben, moeten we niet besteden aan elkaar bangmaken en angst aanpraten.
      Ik probeer ook uit te leggen dat onze voorouders het helemaal niet zo slecht hadden zonder elektriciteit en auto’s. We kunnen prima zonder al die machines.

  2. Bert Pijnse van der Aa

    @ Hr. Hans: Juist op deze site dacht ik nu eens interessante,objectieve en serieuze info te vinden over, anders dan in de meanstream- media, waar mensen inderdaad bang gemaakt worden met sprookjes, maar nu blijkt de auteur het niet zo te hebben bedoeld; het moet wel leuk blijven. @ paradox. Dank ! Alle relevante info over energie is er te vinden. Als meer mensen het zouden lezen en op zich laten inwerken, zouden ze direct aan de slag gaan met BESPAREN. Helaas zou de economie in elkaar storten en we inderdaad worden teruggeworpen 150 jaar in de tijd. En nee hans, toen was het helemaal niet zo leuk en was je waarschijnlijk niet ouder geworden dan 50 jaar.

    1. Hans Verbeek

      Tsja Bert, dan verschillen wij van mening over wat het leven leuk maakt.
      Geld, spullen of status maken mij niet gelukkig. Iets voor anderen doen en vrienden maken geeft mij wel voldoening.
      Ik heb geen auto en ga lopend naar mijn werk. Ik vind dat erg prettig.
      Ik ga nooit met het vliegtuig en op vakantie in Nederland, fietsend .
      Ik draag kleding die al jaren oud is en de meubels in mijn huis heb ik al 15 jaar of langer.
      Sinds een jaar douche ik met koud water en dat bevalt me prima.

      De mooiste tijd van je leven is de tijd voordat je 50 jaar wordt. Ik spreek uit ervaring. Ik hoef niet zo nodig 80 jaar of ouder te worden.

    1. Hans Verbeek

      Die kletspraatjes hoor ik wel vaker.
      Feit blijft dat de olievelden in de Noordzee en in de VS gewoon veel minder olie produceren dan vroeger. De vorming van olie gaat kennelijk zo langzaam dat het in de praktijk hetzelfde is als opraken.

Geef een reactie

