Energiecrisis in Bulgarije door de sanctiepolitiek van de EU

Schermafbeelding 2015-01-13 om 13.34.34

In Bulgarije dreigt een energiecrisis, omdat de Europese Unie zo graag Rusland de voet wil dwarszetten. Hoe is dat zo gekomen?

Toen Bulgarije lid wilde worden van de EU, stelde Europa een paar voorwaarden. Bulgarije moest de verouderde kerncentrales sluiten. Van de zes reactoren in Kozloduy waren er in 2002 al twee buiten bedrijf gesteld. In 2007 werden ook reactor 3 en reactor 4 stilgelegd. Acht jaar later in 2015 moeten de laatste twee reactoren (no. 5 en 6), waarin regelmatig storingen optreden, gemoderniseerd worden. Maar er is een probleem. De reactoren zijn van Russische makelij en als Bulgarije geen hulp van Rusland krijgt, dan moeten ook de overgebleven reactoren worden stilgelegd. Als gevolg van de EU-sancties tegen Rusland, kunnen de kernreactoren waarschijnlijk niet gemoderniseerd worden.

Benzine, gas en uranium uit Rusland
Bulgarije is vrijwel compleet afhankelijk van Russische energie. De kerncentrales draaien op Russisch verrijkt uranium. Al het aardgas dat Bulgarije verbruikt komt uit Rusland. En 89% van de benzine wordt geïmporteerd uit Rusland.
Het plaatje hieronder laat de belangrijkste energiebronnen van Bulgarije zien. De data zijn afkomstig uit de Statistical Review of World Energy 2014 van BP.

Schermafbeelding 2015-01-13 om 09.32.01

De laatste jaren daalt het Bulgaarse energieverbruik. In 2013 verbruikte de Bulgaren gezamenlijk 19,7 miljoen ton olie-equivalent aan energie. Daarvan was 16% kernenergie. In 2015 dreigt die hoeveelheid energie weg te vallen.

Bulgarije heeft al eerder in Brussel geprotesteerd dat het land buitensporig zwaar wordt getroffen door de Europese sanctiepolitiek tegen Rusland.
De aanleg van de Burgas-Alexandroupoli-oliepijpleiding, die Russische aardolie transporteert van de Bulgaarse haven Burgas naar de Griekse haven Alexandroupoli, is van de baan als de sancties gehandhaafd blijven. De bouw van een nieuwe kerncentrale van Russische makelij in Belene is geschrapt. Dit kost de Bulgaarse overheid 900 miljoen euro.
In het afgelopen half jaar werd bouw van de Southstream-aardgaspijpleiding gestaakt, omdat Rusland de vertragingstactiek en pesterij door de Europese Unie beu was. Ook dit is een flinke verliespost voor de Bulgaarse regering.

De Bulgaarse premier Borissov kwam afgelopen week naar Brussel om de Bulgaarse energiecrisis onder de aandacht te brengen van de Europese bestuurders. Ik ben bang dat zijn reis tevergeefs was en dat Bulgarije (na Oekraïne) de volgende pion is die geofferd gaat worden in het geopolitieke schaakspel tussen de VS en Europa aan de ene kant en Rusland aan de andere kant. De Oekraïners en de Bulgaren zullen dit jaar veel minder energie verbruiken dan vorige jaren.

2 gedachten over “Energiecrisis in Bulgarije door de sanctiepolitiek van de EU

  1. Euro-nee

    Ik reageer hier omdat ik niet meer mag reageren op Nujij.nl Een beetje te EU kritisch.
    Ik ken Bulgarije en wat jij beschreeft is slechts een van de problemen waar Bulgarije mee te maken heeft. Net als andere landen in de Balkan of enkele voormalige Oost-blok landen.
    Je hoort inderdaad niets in de Westerse pers, omdat die gecontroleerd wordt door het groot kapitaal. Het is een goed artikel en jou versie klopt met wat ik van andere heb gehoort.
    Ik zou Bulgarije niet vergelijken met de Oekraine maar weer met Griekenland, leeg gerooft en ont-manteld. Energie verbruik is minder omdat de economie op z’n kop licht. Als er gebeurt wat jij beschrijft en de Kern-cantrale moet sluiten. Is er ook bijna geen mogelijkheid dat de economie kan groeien, want daar is de energie niet toe-rijkend voor.

    Eigenlijk zou Bulgarije een goed land moeten zijn om in te investeren, maar door jouw schrijven.
    Besef ik eigenlijk dat de Bulgaren min of meer gedwongen worden ergens anders werk te zoeken. Bulgarije wordt eigenlijk willens en wetens kapot gemaakt, net als sommige andere landen. Zoals o.a. Griekenland, de balkan landen, inclusief Bulgarije en in de toekomst inderdaad ook de Oekraine.
    Ik ben ten dele blij je blog ontmoet te hebben, ik ken er velen vanuit Nederlands standpunt.
    Ik zal je blog delen op FB en Google +. Persoonlijk heb ik geen tijd voor een blog, maar ken er velen. Nog geen gelegenheid om je andere berichten te lezen. Ik weet in Nederland is er een groei-end verlangen om berichten te delen. Ik zal morgen ook je blog proberen te delen op een aantal Nederlandse blogs. Een belangrijke is misschien genoeg. Ik heb via andere kanalen contact met vele landen. Ik weet de werkelijke problemen in Bulgarije, een prachtig land met een heel vriendelijke cultuur.

    Wanneer de NATO met geweld, Rusland klein wil krijgen heeft het meer vijanden dan Brussel denkt.
    Jij ben er een van en ik ook. Helaas ben ik van mening, dat het gewenst wordt. Een burger-oorlog in Europa, WW III, burger-oorlog of een revolutie tegen de personen die Europa kapot willen maken. Dat zijn niet de extremisten vanuit de Islam. Maar diegene die de extremisten steunen. Met wapens en onschuldigen dood maken met een raket aanval. Sorry dit slaat niet op jou bericht. Ik probeer alleen je duidelijk te maken. Ik sta aan dezelfde kant als jij.

    Jij blogt volgens mij als Bulgaarse, die de problemen heel goed ziet. Jij kent en begrijpt de Bulgaarse problem beter als ik en als iedere hond die schrijft voor de Westerse Media, je blogt goed in het Nederlands, Engels zal ook wel goed gaan. In aanvulling met het idee, dat Nederlandse bloggers weer gaan samenwerken, hoop ik dat EU bloggers ook meer gaan samenwerken, ik hoop dat u dit idee deelt. Jij ben wanhopig, ik ook. Ik weet bijna zeker, dat je ook Russisch onder controle hebt. Dus je begrijpt de Russische taal, daarmee. Heb je controle over alle voormalige USSR landen. Ik kan antwoorden in Engels, Duits en Nederlands.

    Vergeef mijn optimisme, maar jij bent de eerste blogger die ik tegenkom. Die de werkelijke problemen ziet vanuit een ander gezichtsveld als ik, omdat de media jouw problemen niet ziet of wil zien. Ik hou het op het laatste. Ik ken vanuit YouTube mensen. Met jouw gedachte en problemen, maar geen bloggers tot nu toe. In Nederland zijn er vele bloggers actief omdat hun of ons idee of probleem niet gewenst is op onze staats-omroep. Indien de regering Brussel heeft erkend, bestaat er geen democratie meer. Zoals jij ook goed omschrijft, dit zijn de regels.

    Ik hoop en wens, dat we meerdere web-blogs kunnen samen brengen. In EU verband, tegen de EU en voor open vrijheid.
    Maar in ieder geval respect voor je werk.

    1. Hans Verbeek

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Probeer het volgende keer kort samen te vatten.

      Ik ben gewoon een Nederlander en blog over zaken, die de andere media compleet negeren (bewust of onbewust) De bron voor deze post was een bericht op euractiv.com:
      http://www.euractiv.com/sections/energy/borissov-warns-bulgarias-energy-projects-catastrophe-311192
      Mijn insteek is dat sancties tegen Rusland het vrije verkeer van personen en goederen belemmeren, terwijl het idee achter Europese eenwording juist is dat de handel gaat toenemen. De Europese Unie laat de Amerikaanse belangen (Rusland pesten) zwaarder wegen dan de Bulgaarse (en Griekse).

Geef een reactie

