Dieselverkoop in Nederland in januari 10% lager dan in 2014

De vraag naar aardolie en aardolieprodukten in Europa daalt.Dat is een van de redenen waarom de prijs van aardolie zo sterk gedaald is. Dat de vraag naar aardolieprodukten ook in Nederland afneemt blijkt uit de cijfers van het CBS.
In januari 2015 werd er in Nederland 539 miljoen liter diesel verkocht en dat is 10% minder dan in januari 2014.

Schermafbeelding 2015-03-26 om 15.08.35

De verkoop van benzine nam in januari 2015 t.o.v. een jaar eerder af met 13 miljoen liter tot 425 miljoen liter: een daling van 3%.
De verkoop van benzine lijkt het laatste half jaar niet verder te dalen.

Schermafbeelding 2015-03-26 om 15.30.01

De prijs voor een liter benzine bedroeg in januari 2015 gemiddeld 1,55 euro. In januari 2014 was dat nog 1,75 euro.

3 gedachten over “Dieselverkoop in Nederland in januari 10% lager dan in 2014

  1. herman vogel

    Klinkt goed Hans, maar nu de VVD de bestaande milieunorm, (die vervuilende diesels de toegang tot de grote steden verbied), weer ongedaan wil maken, zou je grafiek er binnenkort wel weer anders uit kunnen zien…..

  2. paradoxnl

    Hans, bedankt voor de update.
    Op de site van Ron Patterson werd in één van de reacties gewezen op een mijns inziens belangrijk gegeven in verband met de Amerikaanse ‘schalie olie’:

    Volgens onderstaand diagram (afkomstig uit een recent ‘EIA rapport’) ……

    …. bestaat de ‘opgepompte’ Amerikaanse schalie voor een relatief groot deel uit olie met een zogenaamde API van groter dan 40 (API >40). Dat is erg lichte tot super lichte olie [erg lichte olie en condensaten].

    Het is vrijwel onmogelijk om uit olie met een zogenaamde API van groter dan 40 (API > 40) diesel te maken. Alleen flink gespecialiseerde raffinaderijen zijn in staat om er beetje diesel uit te maken, maar het kost dan meer dan de diesel oplevert.
    Daarentegen kunnen uit olie met API > 40 wel noemenswaardig grote hoeveelheden aan benzine verkregen worden [mits de olie niet al te licht wordt, zoals bijvoorbeeld bij condensaten het geval is].

    Belangrijk gevolg van bovengenoemde is het volgende:
    Momenteel zijn de Amerikaanse bovengrondse dieselvoorraden aan de lage kant, terwijl de Amerikaanse bovengrondse benzine en ruwe olie voorraden momenteel aan de hoge tot erg hoge kant zijn.

    Normaliter exporteerd de VS diesel naar Europa, maar afgelopen februari maand importeerde de VS diesel vanuit de rest van de wereld:
    http://www.reuters.com/article/2015/02/20/diesel-exports-idUSL5N0VU3J720150220

    En diesel is nog steeds super belangrijk voor het vrachtvervoer (en ook voor de industrie) en daarmee de economie als geheel.
    Volgens onderstaande link [site met een enigszins commercieel karakter, maar info klopt m.i. wel aardig] wordt in de VS ongeveer 90% van alle getransporteerde tonnage aan vracht met behulp van dieselmotoren vervoerd:
    “Diesel moves approximately 90 percent of the nation’s freight tonnage, and today nearly all highway freight trucks, locomotives and commercial marine vessels are powered by diesel engines”.

    Kort samengevat:
    De Amerikaanse bovengrondse ruwe olievoorraden zijn nu flink gevult met erg lichte olie en condensaten, waaruit (wat de erg lichte ruwe olie betreft) op relatief goedkope wijze wel grote hoeveelheden aan benzine gemaakt kunnen worden, maar vrijweg geen diesel.
    De olieproducenten kunnen gechargeerd gezegd al die erg lichte ruwe olie en condensaten niet aan de straatstenen (lees raffinaderijen) kwijt. Het is diesel waar in de VS momenteel extra behoefte aan is.
    Het type olie is dus erg belangrijk. Alle olie op één hoop gooien kan soms een vertekend beeld geven. Het kan zomaar zijn dat er teveel is aan een bepaald type olie, terwijl er tegelijkertijd een tekort is aan olie van een ander type.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s