Peakoil: Nederlands aardolieverbruik in 2014 verder afgenomen

Aardolie is weer goedkoop geworden. De prijs voor een vat schommelt tussen de 50 en 60 dollar, net als in 2005 en 2006. Er wordt momenteel meer aardolie gewonnen dan de wereldeconomie nodig heeft. Olieproducenten geven grote kortingen aan hun afnemers. Je hoort bijna niemand meer waarschuwen voor peakoil en dat we moeten afkicken van onze aardolie-verslaving.
De cijfers van het CBS laten echter duidelijk zien dat wij in Nederland minder aardolie gebruiken dan voor de kredietcrisis. In 2014 importeerde Nederland 55 miljoen ton aardolie, net zoveel als in 1993.

Schermafbeelding 2015-04-05 om 08.37.51 de doorgetrokken zwarte lijn in de grafiek is het voortschrijdend gemiddelde over 3 jaar

Het afkicken van onze olieverslaving is al begonnen, ook al merken we daar weinig van. We verbruiken net zoveel aardolie als 20 jaar geleden en toch rijden er meer auto’s rond in Nederland. In 2014 stegen er in Nederland meer volgetankte vliegtuigen op dan ooit tevoren, dus de luchtvaartsector verbruikt juist meer aardolie dan in 1993. Dat betekent dat er in andere sectoren minder aardolie wordt verbruikt.
Er wordt steeds minder olie gestookt voor verwarming en elektriciteitsopwekking (aggregaten). De auto’s zijn een stuk zuiniger dan 20 jaar geleden en gemiddeld rijden ze wat minder kilometers per jaar. Er wordt veel minder gebouwd dan 20 jaar geleden en dus ook minder aardolie en aardolieprodukten verbruikt door die sector.
Het aardolieverbruik kan weer stijgen als we weer in inefficiënte auto’s gaan rijden of als de bouwnijverheid weer terugkomt op et nivo van de jaren ’90.

Persoonlijk denk ik dat het Nederlandse aardolieverbruik, ondanks de lage olieprijs, geleidelijk zal blijven dalen. In de periode tussen 2007 en 2014 met een hoge olieprijs, zijn economische veranderingen en hervormingen in gang gezet, die het komende decennium nog zullen doorwerken. De krimp in de bouwsector, het dalen van de koopkracht, het zuiniger worden van auto’s en vliegtuigen. Deze ontwikkelingen zullen niet meer worden teruggedraaid.

4 gedachten over “Peakoil: Nederlands aardolieverbruik in 2014 verder afgenomen

  1. Wildebeest (7Penselen)

    Zolang de economische crisis niet wordt opgelost en alleen maar groter wordt gemaakt door de bevolking leeg te knijpen, geld te drukken en bellen te blazen (zie de beurs), zal de economie krimpen en de vraag naar olie afnemen. De lage olieprijzen lijken geen vraag uit te lokken. Als men de financiële crisis echt gaat aanpakken met bijv. een Global reset zal vanaf dat moment de economie mondiaal gezien weer groeien zal de olieprijzen weer de pan uitreizen met als gevolg weer een nieuwe recessie. Vind men een oplossing voor de olie dan zal een tiental jaar later een of andere grondstof schaars worden en dat alles gaan beheersen. Zelfs schoon drinkwater wordt op de wereld een steeds groter probleem.

  2. Raymond Horstman

    Wat me verbaast is het vroege tijdstip waarop de olie-import piekt. Het is al voor de millenniumwissel en nog voor de invoering van de euro. Heeft iemand enig idee welke processen hiertoe hebben geleid?

  3. Gert

    De afgelopen paar jaar is mijn persoonlijke aardolieverbruik in de vorm van benzine ook drastisch afgenomen. Ik hoop nog dit jaar de auto de deur uit te doen. Ik werk op fietsafstand en dat wil ik graag zo houden. Door verder van onze woonplek te gaan werken (of omgekeerd) hebben we onszelf wijs gemaakt dat we niet zonder auto kunnen. Een kleine 50 jaar geleden konden mijn grootouders ook heel goed zonder. Ik zie mijn auto niet meer als brenger van vrijheid maar als kostenpost waar ik behoorlijk lang voor moet werken om hem te bekostigen. Het is ook een omslag in mijn manier van denken. Materiële zaken, het interesseert me allemaal niet zoveel meer. Ik ben blij dat ik hier op mijn 25e achter ben gekomen en niet 30 jaar later.

Geef een reactie

