Mijn eigen gas- en elektriciteitsverbruik deel 2

In april 2014 blogde ik al over het gas- en elektricieitsverbruik van mijn eigen (3 persoons) huishouden. Afgelopen week kreeg ik de nieuwste cijfers van Eneco, lopend tot april 2015.
Het gasverbruik was 602 m³. Dat is 21% meer dan vorig jaar toen we een hele zachte winter hadden. Kennelijk hebben we in de afgelopen winter weer iets meer gestookt. Het gasverbruik is wel flink lager dan in 2010 t/m 2012.

Schermafbeelding 2015-05-03 om 08.43.59

Het elektriciteitsverbruik van afgelopen jaar was 3390 KWh, het laagste verbruik van de afgelopen 5 jaar.

Schermafbeelding 2015-05-03 om 08.44.11

Ik ga gewoon door met koud douchen en warme truien aantrekken. Het gasverbruik kan nog wel wat lager. Het moet ook lager, want het aardgas raakt op.
Het elektriciteitsverbruik kan ook nog wel lager. Heeft iemand nog tips?

7 gedachten over “Mijn eigen gas- en elektriciteitsverbruik deel 2

  1. NevenA

    Gasverbruik is heel netjes (wij kwamen met z’n drieën niet lager dan 1100 m3 toen we nog in Nederland woonden, al was het dak toen nog niet geïsoleerd), maar stroom vind ik aan de hoge kant. Althans, voor iemand die erop let. Heb je ergens stroomvreters die 24 per dag aan staan (pomp voor vloerverwarming of zo)? Of kook je ook op stroom? Elektroboiler voor warm water?

    Maar al met al heel netjes vergeleken met het landelijke gemiddelde. Ik denk dat je je gasverbruik alleen nog lager kunt krijgen door iets met isolatie te doen.

    1. Hans Verbeek Berichtauteur

      Wij koken elektrisch, Neven, dus dat vreet stroom.
      Onze verwarmingsinstallatie pompt alleen als hij aanslaat. We hebben nog wel een klein vriezertje in de bijkeuken. Misschien moet ik die maar wegdoen.
      En ’s winters als het vroeg donker is gewoon lekker vroeg naar bed.

      1. NevenA

        Ja, dat is waar ook. Dat had je al eens eerder verteld, volgens mij. Ik ben ook vergeten hoe het zat met de isolatie van je huis, wanden, ramen, etc. Lucht je ook veel in de winter?

        En heb je wel eens overwogen om te verwarmen met een hout- of pelletoventje? Niet de meest duurzame/milieuvriendelijke oplossing als iedereen het gaat doen, al hangt dat ook weer af van hoeveel je stookt. Helemaal mooi is een hout/pelletoven die niet alleen de lucht maar ook het warmwater (keuken en badkamer) verwarmt.

        Wij overwegen om dat hier in Oostenrijk te doen. We wonen nu sinds februari in ons nieuwe huis. Met twee infraroodverwarmingspanelen (bij elkaar 1150 Watt) konden we het huis op 19 °C houden. Daar was ik op zich best tevreden mee, maar het betekent wel een dagelijks verbruik van zo’n 15 kWh. Daar komt dan ook nog 3-5 kWh per dag bij voor het verwarmen van het water in een 300 liter tank (met warmtepomp). Dus zo’n 20 kWh per dag, keer 100 dagen: 2000 kWh per winter.

        Dat is relatief gezien al een mooi getal, en een deel wordt door onze zonnepanelen geleverd, maar toch vind ik het jammer dat juist in de winter – als het moeilijk is om energie decentraal op te wekken – zo’n groot deel van onze jaarlijkse energiebehoefte óf door steenkoolcentrales, óf door hydro of wind van ver weg geleverd moet worden. Oostenrijk heeft aardig wat hydro, maar minder in de winter natuurlijk.

        Een klein houtoventje dat zowel lucht als water verwarmt, lost het hele ‘probleem’ op. En veel hout is er niet voor nodig. 1 kg brandhout herbergt ongeveer 4 kWh in zich. De oven heeft 2,5 kg nodig om een uurtje te branden = 10 kWh. Een houtoven heeft een efficiëntie van ongeveer 70%, dus je houdt ongeveer 7 kWh aan warmte over. Twee keer per dag stoken is dus in theorie genoeg, 5 kg per dag.

        5 kg x 100 dagen (koude winter) is 500 kg, oftewel ongeveer een kubieke meter hout, wat hier tussen de 60 en 80 euro kost. Ik schat dat het een jaarlijkse besparing van 150 euro oplevert. Probleem is dat de houtoven, stalen schoorsteen, pomp en installatie zeker 4000 euro kosten, dus dat halen we er niet uit.

        Misschien is het rendement in Nederland hoger, zeker met het oog op de toekomst van Gronings aardgas.

      2. Hans Verbeek Berichtauteur

        Klinkt goed, maar in NL is hout stoken geen duurzame oplossing. Er wonen teveel mensen en er zijn veel te weinig bomen.
        Ik ga wel proberen te koken met een hooikist (bananendoos met isolatiemateriaal) of een oliestelletje (op plantaardige olie).
        Bedankt voor je reacties en belangstelling.

  2. Hans

    Je verbruik van gas is zeer laag, knap dat je dat voor elkaar krijgt. Ik doe zelf vaak mijn gsm(wekker) zetten zodat ik gebruik maak van de restwarmte(afhankelijk van de buitentemperatuur). Een tot anderhalf uur van tevoren uit. Wat ook goed gaat is het even opstoken van de verwarming op dagen dat het net te koud is zonder CV. Afgelopen weken hadden we af en toe van die dagen. Dus even de verwarming aan(vanaf zeg 18u), tot de temperatuur wat je dan wilt en dan uit. Het bijft dan de rest van de avond aangenaam in huis.

    Qua elektra heb ik afgelopen jaar de boel eens “doorgelicht”. Ik had me zo’n elektrischiteitsmetertje gekocht bij de Aldi(10 euro). Die steek je in het stopcontact en dan kun je daar een apparaat op zetten en hij geeft dan het verbruik aan. Zo kun je het sluipverbruik meten. Dat heeft bij mij toch wel wat opgeleverd. Wasmachine: 0,5 watt. TV kabel modem: 6 watt. Wifi modem: 10,5 (!) watt. Dus nu trek ik dat altijd uit als ik dat niet gebruik of het s’nachts. Met een desktop pc(sluipverbruik : 4,5 watt) kun je dat blijkbaar beter niet doen heb ik ooit vernomen, omdat daar een oplaadbare accucel inzit(voor bepaalde gegevens oid)en die raakt dan leeg waardoor je hem niet meer opgestart krijgt(ik heb het nooit uitgeprobeerd).

    Met hier en daar een LED of spaarlamp, kun je de boel ook flink drukken. Kruidvat heeft af en toe goede aanbiedingen(3 halen 2 betalen oid). LED op plaatsen waar het licht veel aan en uit gaat, spaarlamp waar het veel uren aanstaat. Nadeel van LED is wel dat je moet uittesten of de lichtkleur je aanstaat, sommigen zijn te felwit of blauwtint, bij de Kruidvat doen ze aan, niet goed geld terug. Ook kun je beter niet te veel LED lampen in huis gebruiken, men kan problemen krijgen met andere apparaten(frequentie in het lichtnet word door sommige LED’s aangetast), dus het beste is een combinatie van drie: LED, spaarlamp en gloeilamp.

    1. Hans Verbeek Berichtauteur

      Gasverbruik is laag omdat wij elektrisch koken. Maar daardoor is ons elektriciteitsverbruik weer een stuk hoger.

  3. Richard

    Hans,

    Ik zou niet weten waarom je electriciteitsverbruik naar beneden moet. We hebben toch binnenkort allemaal gratis zonnestroom in overvloed? Het lijkt wel alsof je je zelf tegenspreekt. Misschien geloof je zelf ook niet eens in dat groene klepkletsje over windmolens en zonnepanelen?

    En dat je maar een paar honderd kuub aardgas verbruikt lijkt mij vooral goed voor de eigen beurs. Gas is namelijk erg duur, zo’n 70 ct per kuub. Scheelt toch al gauw 1000 euro.

    Om het eventueel opraken van het aardgas hoef je het echter niet te doen: als dat ooit in beeld komt dan schakelen we over naar kernenergie en hebben we al dat gas dat nu nog in electriciteitscentrales verbrand wordt over. Of we switchen naar groene stroom! Ik heb begrepen dat dat binnenkort een wereldhit wordt!

Geef een reactie

