Aantal auto’s in Nederland groeit nog nauwelijks

Afgelopen week publiceerde het CBS nieuwe cijfers over het aantal auto’s in Nederland. Het is een mooie overzichtelijke tabel, je kunt ook kijken hoeveel auto’s er zijn in jouw stad of in jouw provincie.
Ik ben meer geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de laatste jaren (na de grote recessie van 2008 en 2009).

Op 1 januari 2015 stonden en reden er in Nederland 7,98 miljoen personenauto’s. Een jaar eerder stond de teller op 7,93 miljoen. De groei van het wagenpark in 2014 bedroeg 0,6%.
Over de periode 2000-2010 groeide het aantal auto’s in Nederland gemiddeld met 1,86% per jaar van 6,34 miljoen naar 7,62 miljoen.
In de grafiek hieronder het aantal personenauto’s in Nederland sinds 1 januari 2000.

Schermafbeelding 2015-07-07 om 15.21.24

Het aantal auto’s dat er dit jaar bij zal komen is vergelijkbaar met de groei over 2014. De verkoop van nieuwe auto’s over de eerste maanden is bijna net zo slecht als in 2014.
Inmiddels rijden er in Nederland meer dan 8 miljoen personenauto’s rond. Maar ik denk niet dat “we” ooit de 8,5 miljoen zullen halen. Ik vind het ook onzinnig om nog meer wegen en parkeergarages aan te leggen.

In mijn woonplaats Delft daalde het aantal auto’s voor het derde jaar op rij. In 2012 stonden er 32199 personenauto’s geregistreerd in Delft. Dat aantal is op 1 januari 2015 met 1,5% gedaald naar 31703.

Schermafbeelding 2015-07-07 om 15.25.43

Wat mij betreft mogen alle auto’s en wordt Delft weer autoloos zoals in 1910…

11009154_759107960873257_1546972278694573181_n

9 gedachten over “Aantal auto’s in Nederland groeit nog nauwelijks

  1. Bert Pijnse van der Aa

    Nou, als ik de berichten mag geloven worden de huidige auto’s in de straat vervangen door elektrische modellen, die vastmaken aan een paal met een snoer. ( deze tekst is net zo ongeloofwaardig als die waarin zou staan dat er auto’s zouden komen in de straat op de foto, maar het gaat echt gebeuren. Sterker, het gebeurt al. )

  2. Wildebeest (7Penselen)

    Auto’s zijn geen toonbeeld van vrijheid meer. In mijn ogen zijn auto’s het toonbeeld van de oude (en huidige) groei economie en ik denk dat het autobezit in de verdere toekomst zal afnemen. Ik geloof eerlijk gezegd ook niet in elektrische auto’s, die zeggen groen te zijn maar door de materialen en accu’s ook niet echt schoon zijn. (Zie het verhaal Prius v.s. Hummer). Ik vraag me af wanneer men tot de conclusie komt dat we niet de auto moeten vervangen door een e-variant of wat dan ook moeten vervangen door een e-variant, maar dat we onszelf de vraag durven stellen… Wat vinden we nu echt belangrijk in ons leven en er zo een kanteling komt in onze leefstijlen en het voor de mensen ook makkelijker wordt om te zeggen ik ga het heel anders doen.

    1. Hans Verbeek Berichtauteur

      We kunnen beter auto’s vervangen door fietsen, dan door andere auto’s. Is nog gezonder ook.
      Je gebruikt in je reactie het woord MOETEN, alsof je gedwongen wordt en geen vrije wil meer hebt.
      Dat is een vervelend gevoel, gedwongen worden. Ik vermijd dat gevoel zoveel mogelijk en ben allergisch voor het woord MOETEN.
      Denk er eens over na als je weer eens het woord MOETEN in de mond neemt.

  3. Bert Pijnse van der Aa

    @ wildebeest, Een auto belichaamd niet meer de vrijheid. ( U zegt toonbeeld, wat meer verwijst naar de status die een auto mensen geeft. ) Het bezit van een auto belichaamd wel degelijk “vrijheid ” voor de meeste mensen, maar afgezien daarvan is voor veel mensen de auto een pure noodzaak. ( in ander landen nog veel meer dan in Nl, omdat Nl zo’ n goed openbaar vervoersysteem heeft ) Ik heb vorig jaar , na 40 jaar een auto te hebben bezeten, die moeten opgeven. Nu ben ik afhankelijk van het openbaar vervoer, wat ontzettend goed is in Nl, maar beperkt me mateloos in mijn bewegingsvrijheid; uw uitspraak is een elitaire. Wat wél waar is, is dat (jonge ) mensen steeds minder status lijken te ontlenen aan het bezit van een auto.

    1. Hans Verbeek Berichtauteur

      Wat gratis en goedbedoeld advies, Bert, probeer weer onafhankelijk te worden; onafhankelijk van openbaar vervoer. Dat wordt best moeilijk, maar het is niet onmogelijk. Volgens mij wordt je bewegingsvrijheid niet beperkt. Je bent alleen gewend geraakt aan een bepaalde snelheid van reizen. Gewend en verwend. Probeer eens te onthaasten.

      Je gebruikt in je reactie het woord MOETEN, alsof je gedwongen wordt en geen vrije wil meer hebt.
      Dat is een vervelend gevoel, gedwongen worden. Ik vermijd dat gevoel zoveel mogelijk en ben allergisch voor het woord MOETEN.
      Denk er eens over na als je weer eens het woord MOETEN in de mond neemt.

  4. Bert Pijnse van der Aa

    @ Hans verbeek.
    Ik denk dat jij alles wat je doet MOET ! Denk daar maar is over na. ( lees mijn blogs er maar ’s over na. )
    Ik reis nu meer dan een jaar met het openbaar vervoer en raad iedereen het aan. Ik vertel mensen ook dat ze niet zo moeten zeiken over het openbaar vervoer, als er weer en blaadje scheef licht bijvoorbeeld. Bovendien, reizen met het openbaar vervoer is goedkoper dan welke vorm dan ook. Niettemin blijft het bezit van een auto voor de meeste mensen noodzakelijk. Zonder die, zouden ze niet meer kunnen functioneren en zou bovendien de maatschappij tot stilstand komen. Ik zou zeggen, kijk even naar het nieuws over Griekenland, wat er gebeurt als mensen geen geld meer hebben om zich te verplaatsen. dan staat de boel stil. Ik ben Gr. in het klein.
    De Griekse regering MOET maatregelen nemen.

    1. Hans Verbeek Berichtauteur

      Ik zie het anders, Bert. Ik voel het gewoon niet meer als moeten.
      Ik vind mijn werk leuk en doet het graag.
      Als ik naar de WC moet, zie ik dat als een oplossing (bevrijding) van een lichamelijk ongemak.
      Ik moet mijn hypotheek aflossen, maar dat zie ik dat gewoon als een koop, die over 30 jaar is uitgesmeerd.

      Ik reis al 37 jaar met het OV, alleen afstanden verder dan 15 km. En ik probeer dat verder terug te brengen. Ik kan me goed voorstellen dat ik over 5 jaar mijn laatste rite met het OV maak en alleen nog maar reis zoals de mensen in de 19e eeuw.

      In de 19e eeuw functioneerde de maatschappij prima. Alles te voet doen of op de fiets. Voor zwaar transport is er paard en wagen. Er was alleen lokale handel: alles wat in Zuid-Holland gebruikt werd, was ook in Zuid-Holland geproduceerd.
      Het kan, zie er nou niet tegenop, want dat maakt het moeilijker.

  5. Bert Pijnse van der Aa

    @ hans,
    Nou , ik vind dat je perceptie van de toekomst wel schril afsteekt tegen de realiteit die je op deze -overigens zeer informatieve en goede – site te berde brengt.
    Als het tegenzit- voor jou meezit dus- kan je binnenkort meemaken hoe het er in de 19 de eeuw werkelijk aan toeging. Ik wens het je vooralsnog niet toe.

Geef een reactie

