Zelf yoghurt maken

Ik had nog boekenbonnen over van mijn verjaardag. Kan gebeuren als je (elk jaar!!) in de Boekenweek jarig bent.
Met die boekenbonnen kocht ik het boek “Verrot Lekker” van Christian Weij.
Het boek gaat over het bewust en gecontroleerd laten bederven van voedsel. Voorbeelden daarvan zijn wijn en bier maken en zuurkool maken. Maar ook kaas en yoghurt maken.
Ik wilde niet alleen het boek lezen, ik wilde het ook in de praktijk brengen en leren om zelf kaas, bier en zuurkool te maken. Yoghurt leek mij het makkelijkst om mee te beginnen. 

Eerst heb ik een hooikist gemaakt. Een kartonnen doos uit de supermarkt gevuld met gedroogd gras (hooi) uit de berm van de Proviciale weg. Een plastic zak gevuld met hooi is vormt de deksel. In deze hooikist kun je een hete pan urenlang warm houden. En dat is nodig als je yoghurt wilt maken.
 
 

Zelf yoghurt maken 
Neem 1 liter melk en verwarm die tot 43ºC. Haal de pan van het fornuis en roer één eetlepel van je favoriete yoghurt door de melk. Zet de pan weg in de hooikist.
Na 8 uur is de yoghurt klaar.

Bij de eerste poging met Almhof roeryoghurt bleef de yoghurt vrij dun. Na 24 uur zakte de yoghurt naar beneden en kon ik de waterige vloeistof bovenop afschenken. Al was de yoghurt dun, hij was erg lekker met muesli.

De tweede poging met Griekse yoghurt is beter gelukt. De volgende ochtend was de yoghurt dik en fris zuur.
Na nog een dag in de koelkast is de yoghurt echt lekker.
Ga ik voortaan elke week doen: yoghurt maken. 

3 gedachten over “Zelf yoghurt maken

  1. NevenA

    Fermenteren klinkt wat lekkerder dan ‘laten bederven’.šŸ™‚

    Er zijn heel veel levensmiddelen waarvan je nooit zou vermoeden dat ze gefermenteerd zijn. Augurken, ketchup, kefir, of zoals Hans al noemt, yoghurt… Ik heb hier een boek van ene Katz wat heel goed schijnt te zijn: The Art of Fermentation. Ik heb er alleen nog doorheen gebladerd, maar m’n vrouw en ik zijn tezijnertijd van plan dingen uit de tuin te gaan fermenteren voor in de wintermaanden, zodra we wat beter kunnen tuinieren.

    Gefermenteerde producten schijnen ontzettend goed voor je darmen en dus je gezondheid te zijn.

    PS Hans, je plaatjes verschijnen niet, maar dat kan aan mijn browser liggen

Geef een reactie

