Nicole Foss over grenzen aan de groei en de komende financiële crisis

Nicole Foss was een van de peakoil-pioniers, die voor het weblog The Oildrum schreven.
Tegenwoordig schrijft zij op haar eigen weblog The Automatic Earth over de problemen waar wij de volgende generaties mee opzadelen.

De video hieronder is een weergave van een interview met Nicole Foss van bijna 2 uur.
Zij legt helder en duidelijk uit dat de lage olieprijs van het afgelopen jaar niet betekent dat peakoil niet bestaat. De lage olieprijs laat zien dat onze industriële samenleving aan het krimpen is. En dat onze maatschappij zich de moeilijk winbare, onconventionele olie helemaal niet kan veroorloven.
In het tweede deel gaat Nicole Foss in op het financiële kaartenhuis dat de afgelopen 30 jaar is opgebouwd. Bij de kredietcrisis van 2008 is maar een klein deel van dat wankele kaartenhuis ingestort. De financiële sector produceert zelf helemaal niets en parasiteert op de echte economie.

Paradoxnl maakte mij vorige week via zijn weblog attent op dit boeiende interview.
Ik heb het interview niet in één keer beluisterd, maar opgesplitst in vier delen van ca. 30 min. Mijn aandachtsspanne is niet meer zo lang als vroeger.

3 gedachten over “Nicole Foss over grenzen aan de groei en de komende financiële crisis

  1. Hans

    Aan de mensen die normaal kort deze site bezoeken en geïnteresseerd zijn in deze materie zou ik zeggen: neem even de moeite om deze 2 uur door te spitten en je bent helemaal op de hoogte(of net als Hans in verschillende etappes).

    Dit interview vat heel veel dingen samen in een relatief korte tijdspanne. Om de inzichten duidelijk te maken, is normaal heel wat meer tijd en tekst nodig. Dikke aanrader !

  2. Wildebeest

    Wouw… Wat een goede lezing. Heb nu c.a. 2/3 van gezien en ik kan het iedereen aanraden. Veel mensen noemen mij enorm pessimistisch omdat ik ook voor dit soort zaken waarschuw en ik ook zeg hoe kwetsbaar dit systeem is. Ik denk dat mijn pessimisme terecht is. Mede omdat overheden maar blijven doorgaan met het nemen van verkeerde beslissingen en het behartigen van de belangen van de 1%.

    Zeker is deze info essentieel voor je toekomstplannen, hoe je wilt leven/wonen en kijken waar je ambities liggen. Ik denk dat mensen zelf iets moeten zien te organiseren, gezien je van overheden niets hoeft te verwachten. In etappes kijken is een goede aanrader.

  3. Spechtje

    Zeer informatief, en zeer de moeite waard.
    Dank weerom voor het delen en beschikbaar stellen van de link.

    Vooral het verband tussen energie en economie, en verder het monetaire aspect wordt zeer goed benadrukt. Zoals Martin Armstrong voortdurend benadrukt in zijn werk : Everything is connected, Things don’t happen separated from each other.

    Wat me wel opvalt is dat ze zeer sereen, positief en optimistisch blijft. Terwijl de geschiedenis mij (en eigenlijk zou het hele mensDOM moeten zijn) heeft geleerd dat zulke crisissen gaan eindigen met bloed in de straten, (burger)oorlogen, epidemieën, totalitaire fascistische regimes.
    Mijn landje, Belgistan is al aardig die richting aan het uitgaan. Ik herken mijn land van 30 jaar geleden niet meer. En dan bedoel ik sociaal maatschappelijk, dan heb ik het niet eens over economie en infrastructuur.
    Alleen maar blijven hopen dat Doel, Tihange, Borsele geen Tsjernobylleke of Fykoeschimake gaat doen als gevolg van de mindere beschikbaarheid van energie om die te onderhouden.
    En dan heb ik het nog niet over de energie die het kost om die dingen op een ecologisch verantwoorde manier te saneren.
    Dat is en blijft mijn grootste vrees.
    Alsjeblieft, afbreken en saneren die dingen nu het nog kan, niet over twintig jaar als het te laat is.
    Als je een kaart ziet van al de nucleaire installaties in Europa, en je hebt een beetje een idee van de hoeveelheid energie die het gaat kosten om die op een verantwoorde manier te saneren, vrees ik ervoor dat Europa binnen 30 jaar een nucleair wastelandschap is.

    Maar we blijven optimistisch hoor😉

    De groentetuin is productiever dan ooit te voren.
    http://preppers.nl/forum/threads/6857-Een-moestuin-voor-groentjes/page17 (zelfde alias)

Geef een reactie

