De koning kapt ermee

1707927_orig

Toen de koning was gaan zitten, haalde hij de troonrede uit zijn binnenzak tevoorschijn. Na een korte pauze verscheurde hij demonstratief de 6 blaadjes en liet ze op de grond vallen.
De koning nam het woord: “Hooggeachte aanwezigen en landgenoten, ik geef mijn opdracht terug en doe afstand van de troon. Ik ben helemaal geen goede koning, ik vind het koningschap ook niet leuk. Ongetwijfeld zal een van mijn broers of neven mijn taak wel willen overnemen. Ik kap ermee.
Ik ga vandaag geen sprookjes voorlezen dat het weer beter gaat en volgend jaar nog beter wordt. Dat is helemaal niet zo. Ons aardgas raakt op: de bezorgdheid om de aardbevingen is slechts een smoesje. De steenkool hebben we vorige eeuw al opgemaakt en we hebben veel te weinig bomen geplant om in miljoenen huishoudens de open haard te laten branden. Helaas….”

“Ik vertrek binnenkort met mijn gezin naar Zuid-Frankrijk om een vervallen boerderij op te gaan knappen en een wijngaard te beginnen. Ik verlang ernaar om met mijn handen te werken, mijn eigen voedsel te verbouwen en ’s avonds moe in mijn bed te ploffen.
Ik heb slechts één wens en ik hoop vurig dat die in vervulling kan gaan.
Ik wil dolgraag trompet leren spelen en op 4 mei bij de Nationale Herdenking voor u de Last Post spelen. Dat lijkt me een grote eer.
Het ga u allen goed in deze moeilijke tijden.”

7 gedachten over “De koning kapt ermee

  1. Wildebeest (7Penselen)

    Zou een goede zijn, maar de Koning zit veel te diep in het establishment en als hij het zou willen zou hij er moeilijk uit kunnen . Ik denk dat het aan ons. kritische geesten, is om zelf ecologische projecten in rurale gebieden op te zetten.

  2. paradoxnl

    ‘Leuk’ verhaal Hans. Zou niets voor mij zijn zo’n rol. Zoals Wildebeest al opmerkte is het, ook al zou hij zo’n verhaal willen vertellen, naar ik aanneem vrijwel onmogelijk.

  3. Hans

    Dus z’n vakantiewoninkje in Griekenland gaat van de hand? Zal vast wel een of andere multinational interesse in hebben, van olijven alleen kun je ook niet leven.

Geef een reactie

