Aantal personenauto’s in Nederland al twee jaar niet gegroeid

Volgens de nieuwste cijfers van het CBS waren er in 2014 ruim 8,76 miljoen personenauto’s Nederland. Dat is een fractie minder als in 2012 toen het CBS kwam tot 8,79 miljoen.
In de laatste twee jaar is het aantal personenauto’s in Nederland niet gegroeid.

Hieronder uitgezet het aantal personenauto’s in Nederland sinds 2001.
Schermafbeelding 2015-10-19 om 15.54.21

Peak-auto
De Nederlandse bevolking is de afgelopen jaren wel verder gegroeid. Dus als we kijken naar het aantal auto’s per 1000 inwoners, dan is er de afgelopen twee jaar duidelijk sprake van een daling. In 2012 waren er 525,5 auto’s per 1000 inwoners. In 2014 is dat afgenomen tot minder dan 521.

Schermafbeelding 2015-10-19 om 16.08.00

Ik heb een hekel aan auto’s. Ik vind ze gevaarlijk, ik vind ze te groot en ze stinken. Mijn hele leven lang is het aantal auto’s toegenomen, tot mijn verdriet. Ik ben blij dat ik nog meemaak dat het aantal auto’s in Nederland afneemt.

Aantal gereden kilometers per auto neemt ook af
Volgens berekeningen van het CBS reden de Nederlandse personenauto’s in 2014 gemiddeld 13011 kilometers en lichte stijging t.o.v. 2013 en 2012. In 2012 lag het gemiddeld aantal kilometers zelfs onder de 13000.
Maar over de afgelopen 13 jaar is er toch sprake van een duidelijke afname.

Schermafbeelding 2015-10-19 om 16.18.48

Het auto-tijdperk is over haar hoogtepunt heen. Het aantal auto’s in Nederland zal verder afnemen. Misschien niet ieder jaar, maar over een langere periode zal de dalende trend doorzetten.
Het aantal gereden kilometers zal ook verder afnemen. En persoonlijk vind ik dat heel goed nieuws.

5 gedachten over “Aantal personenauto’s in Nederland al twee jaar niet gegroeid

  1. Rob Alberts

    Terwijl ik met veel plezier gebruik maak van de Schiphollijn zie ik alleen maar mega wegwerkzaamheden.

    Zijn wij alleen maar wegen voor 2 of 3 uur filerijden per dag aan het aanleggen?

    I.p.v. alle kennis en techniek in wegenaanleg te stoppen wordt het tijd om op een andere manier het file probleem op te lossen!

    Bezorgde groet,

  2. Fred

    Ik ben ook blij om te zien dat het aantal auto’s afneemt. Blijkbaar is dit een van de vele economische indicatoren waar het “herstel” toch blijkbaar geen effect op heeft.

    Het zou fijn zijn als het aantal mensen hier in Nederland binnenkort ook begint af te nemen, zoals in Oost Europa het geval is. De combinatie van een krimpende economie en een krimpende bevolking zou veel nieuwe ruimte voor de natuur scheppen.

    1. Hans Verbeek Berichtauteur

      Bedankt voor je reactie, Fred. Ik denk dat de natuur zich snel zal herstellen als de invloed van de mensen gaat afnemen.

Geef een reactie

