Hoe snel zal de Nederlandse CO2-uitstoot dalen?

Over het afgelopen decennium is de Nederlandse CO2-uitstoot gedaald.
In 2005 bedroeg de Nederlandse CO2-uitstoot (volgens de Statistical Review of World Energy van BP) 269 miljoen ton. In 2014 was die afgenomen tot 225,2 miljoen ton. Een daling van 16% in 10 jaar tijd.

Schermafbeelding 2015-12-14 om 19.50.06

Ik denk dat de volgende ontwikkelingen hebben bijgedragen aan de daling:
– economische achteruitgang (er wordt vooral minder gebouwd)
– opkomst van wind- en zonne-energie
– zuiniger auto’s en energiebesparing
– isolatie van huizen

Ik verwacht dat de Nederlandse CO2-uitstoot komende jaren verder gaat dalen. Ik heb alleen geen idee hoe snel de daling zal gaan. Veel zal afhangen van de economische ontwikkeling.

Als je de daling van de afgelopen 4 jaar lineair extrapoleert, dan krijg je onderstaande grafiek.

Schermafbeelding 2015-12-14 om 20.07.08

Volgens deze lineaire extrapolatie komt de CO2-uitstoot in 2020 uit op 170 miljoen ton. Bekeken in het licht van het Kyoto-verdrag: 170 miljoen ton is 22% minder dan de uitstoot van het jaar 1990.
Voor het klimaat is dit een hoopgevende ontwikkeling. Maar het betekent wel dat de economische teruggang (van met name de bouw) ook zal doorgaan. Dalende CO2-uitstoot gaat hand in hand met economische recessie.

5 gedachten over “Hoe snel zal de Nederlandse CO2-uitstoot dalen?

  1. Paul

    Als je de CO2 uitstoot van fosiele brandstoffen wilt verlagen, moet je zorgen dat er minder olie/gas geproduceerd wordt, of dat er minder vraag naar is.

    Uitgaande van een efficiente verbranding van fosiele brandstoffen is de uitstoot van
    CO2 rechtevenredig. Bijvoorbeeld benzine:
    2 C8H18 + 25 O2 -> 16 CO2 + 18 H2O

    10% minder fossiele brandstoffen is 10% minder CO2 uitstoot

    De prijselasticiteit van benzine ligt ergens tussen de 0,1 en 0,2. Hier moet bij gezegd worden, dat prijselasticiteit niet lineair verloopt naarmate de prijs hoger wordt. Maar als we even aannemen dat de prijselasticiteit 0,15 is
    Dan betekent, dat bij een verhoging van 10% van de brandstofprijs, de afname van vraag naar benzine (en dus ook CO2) 1,5% zal zijn.

    Kortom, om 15% CO2 reductie te bewerkstelligen, zul je dus de prijs op fossiele brandstoffen met 100% moeten verhogen. Dat is uiteraard funest voor de economie.

    Het is geen exacte wiskunde, maar geeft wel aan hoe sterk de relatie is tussen de economie en CO2 uitstoot.

    1. Hans Verbeek

      Bedankt voor je reactie, Paul.
      Ik kan me ook voorstellen dat mensen minder gaan tanken. Niet om de CO2-uitstoot te verlagen, maar omdat ze minder rijden doordat ze werkeloos geworden zijn. Of omdat ze zich geen auto meer kunnen permitteren door hun lagere inkomen. Een wereldwijde economische recessie zal de CO2-uitstoot ook verlagen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s