Maak de banken kleiner: Kleinere huizen zonder hypotheek

Om een huis te bouwen is kapitaal nodig. Dat benodigde kapitaal wordt in de vorm van een hypotheek geleend van de bank. Meestal heeft de hypotheek een looptijd van 30 jaar. Als er niks fout gaat, is het huis 30 jaar na de oplevering weer vrij van hypotheekschuld. In principe zouden alle huizen ouder dan 30 jaar vrij van hypotheekschuld moeten zijn.

Helaas is het in Nederland een beetje anders geregeld. Banken en financieel adviseurs raden huizenbezitters aan om altijd een hypotheek op het huis te laten rusten, zodat je gebruik kunt maken van de hypotheekrente-aftrek.
Veel huizenbezitters trappen in de smoesjes van de hypotheekverstrekkers: ze willen geen dief zijn van hun eigen portemonnee.
En zo kon het gebeuren dat in 2006 slechts 14% van de Nederlandse eigen woningen vrij was van hypothecaire schuld. Ofwel 86% van de eigen woningen is nog niet afbetaald.

Maar er is iets aan het veranderen. De politiek heeft heel voorzichtig het eind van de hypotheekrente-aftrek aangekomdigd. En in de afgelopen jaren is de spaarrente sterk gedaald naar vrijwel 0%. Door deze factoren zijn er veel hypotheken in Nederland versneld afgelost.
In 2014 was het aandeel hypotheekvrije eigen woningen gestegen naar 18,8%: bijna 1 op de 5 woningen is schuldenvrij.

Schermafbeelding 2016-01-05 om 19.42.44

Er is nog een ontwikkeling: de Amerikaanse Tiny House-beweging waait voorzichtig over naar Nederland. Steeds meer mensen willen geen groot huis meer met een hypotheek van 30 jaar; ze willen een klein overzichtelijk en goedkoop huis.
Afgelopen week verscheen een artikel over deze trend in de NRC.

Door de afname van het aantal hypotheken en van de totale hypotheekschuld dalen de inkomsten van de Nederlandse banken. De banken worden gedwongen tot kostenbesparingen: kantoren sluiten en personeel ontslaan. De banken worden kleiner en hun macht over de Nederlandse economie en de Nederlandse bevolking neemt af. Dat vind ik wel een prettig idee.
In december van dit jaar los ik de resterende hypotheekschuld op mijnwoning af. Dan valt mijn huis ook onder de noemer ‘zonder hypotheekschuld’. En dan maak ik een lange neus naar de bank.

17 gedachten over “Maak de banken kleiner: Kleinere huizen zonder hypotheek

  1. Wildebeest (7Penselen)

    Ik denk dat tiny housing om allerlei redenen toekomst heeft en niet alleen de bank. Ook de reden van verplaatsbaarheid (zeg maar een soort woonwagen), waardoor mensen makkelijker kunnen verhuizen en kleine huizen zijn ideaal voor ecologische projecten. Het idee van veel buiten en minder binnen. Anders denken over wonen en huizen denken lijkt me in deze tijd van veel te duur wonen en snel veranderende maatschappelijke omstandigheden echt een absolute must. Overigens zijn niet alleen koophuizen te duur, maar ook huurhuizen zijn inmiddels redelijk onbetaalbaar geworden voor tamelijk grote groepen mensen en niet iedereen heeft überhaupt toegang tot een hypotheek. Wel is het belangrijk om bij welk huis dan ook te kijken of het huis wel een gezonde lucht / atmosfeer heeft.

  2. Richard

    Hans!

    Ouwe rakker!

    Ik los mijn hypotheek niet af. Die centen heb ik gewoon geïnvesteerd. Na aftrek van hypotheeklasten en belastingen rendeert dat tegen de 7% per jaar. Daarmee kan ik nu rentenieren!

    Slim he?

    Doordat mensen zoals jij je bang laten maken en nog meer aflossen daalt de rente nog verder. Daarmee worden mijn hypotheeklasten nog lager!

    Dank je wel hans! Dat je zo hard voor mij werkt!

    1. Hans Verbeek

      Leuk dat je weer eens langskomt, Richard.
      Ik kan binnenkort ook stoppen met werken omdat mijn huis schuldenvrij is.
      Dan ga ik lekker in het zonnetje ploeteren in mijn moestuin. Met mijn handen in de aarde waar ik uit voortgekomen ben en waar jij en ik in zullen terugkeren.

      1. Hans Verbeek Berichtauteur

        Ik ben verrast door de sterke prijsdaling, had ik niet verwacht.
        Maar het is opmerkelijk dt de vraag naar olie zo sterk is afgenomen dat aardolie nu onder de kostprijs verkocht wordt.

      2. Hans Verbeek Berichtauteur

        Ligt eraan hoe je peakoil definieert, Richard.
        De piekproduktie van conventionele ruwe aardolie hadden we in 2006 .
        Als je Natural Gas Liquids en onconventionele teerzandolie en schalie-olie gaat meerekenen, dan valt peakoil misschien in het afgelopen jaar of anders in het lopende jaar.

        Je kunt ook kijken naar het piek-olieverbruik.
        Het mondiale olieverbruik piekt net als de mondiale olieproduktie in 2015 of 2016.
        In Nederland lag het aardolieverbruik per hoofd van de bevolking in 2007 op 23,5 vaten per jaar. Daarna is het gaan dalen.

        Is de precieze datum van belang, Richard?
        Vroeger of later zullen olieproduktie en het olieverbruik gaan afnemen. Niet in alle landen piekt het olieverbruik in hetzelfde jaar. In NL heeft het verbruik al gepiekt.

      3. Richard

        Peak Oil is het punt dat de olieproductie over zijn piek heen gaat.

        Het is prettig om te weten of dat nog binnen 10 jaar komt, of pas over een jaar of 30 of misschien over een jaar of 100. If ever.

      4. Hans Verbeek Berichtauteur

        Tuurlijk niet, ik koop ook geen krasloten. Ik koop alleen dingen die ik nodig heb.

      5. Hans Verbeek Berichtauteur

        Ik heb geen idee, Richard. Sommige mensen willen heel veel betalen voor olie. Het aantal mensen dat veel kan betalen voor olie neemt af.
        Ik weet wel zeker dat er over 10 jaar minder olie verbruikt wordt dan nu.

      6. Richard

        De uitspraak van de anti-peak-oil-crowd is/was dat ‘the stone age did not end for a lack of stones’.

        Als de prijs zakt en de vraag ook dan moet je toch concluderen dat deze mensen gelijk hebben gekregen?

      7. Hans Verbeek Berichtauteur

        Het stenen tijdperk eindigde omdat er een alternatief materiaal in zwang kwam: metaal.
        Aan het einde van het aardolietijdperk zullen we overstappen op alternatieve brandstof: steenkool en biobrandstof… dat is al begonnen. En benzine-auto’s zullen vervangen worden door elektrische auto’s.
        Wel blijven opletten, Richard, het is al begonnen.

Geef een reactie

