Het kaf van het koren scheiden en muesli maken

Per ongeluk is er in de Delftse Proeftuin (een stadslandbouwproject bij mij in de buurt) graan uitgezaaid. In de afgelopen week heb ik een boodschappentas vol aren afgesneden en gedroogd. Nu moeten de korrels uit de aren worden gedorst en het kaf van het koren worden gescheiden.

Het is geen moeilijk of zwaar werk: het geeft mij wel voldoening om na een een paar uur werk een koektrommel met graankorrels te kunnen vullen.

De graankorrels kunnen vermalen worden tot meel, of geplet worden tot vlokken, de basis voor muesli. Dat laatste heeft mijn voorkeur, daarom heb ik geïnvesteerd in een vlokkenmolen.
In de webshop van levenvanhetland.nl bestelde ik de Duo-vlokkenmolen, die ook granen tot meel kan vermalen. In de video hieronder zie je de molen in actie.

Aan de graanvlokken kun je rozijnen, zonnebloempitten en hazelnoten toevoegen: zo maak je zelf gezonde ontbijtmuesli.

Als het biologisch geteelde graan uit de Delftse Proeftuin op is, kan ik graan kopen bij een molenaar in de buurt.

Ik verwacht dat ik de rest van mijn leven zelf graanvlokken en meel zal kunnen maken met de vlokkenmolen. Met de hand, zonder elektriciteit.

Een gedachte over “Het kaf van het koren scheiden en muesli maken

Geef een reactie

