Steenkool en treinen zijn onlosmakelijk verbonden

De eerste treinen gebruikten steenkool als krachtbron. Achter de stoomlocomotief zat een kolenwagentje, de brandstoftank van de trein. In de locomotief was een stoker, die met een grote schop kolen op het vuur van de stoommachine schepte. De schoorsteen van de locomotief braakte zwarte rookwolken uit en natuurlijk … CO2.

Tegenwoordig is steenkool niet meer aanwezig in de trein. Maar we vinden de steenkool terug in de elektriciteitscentrale, die treinreizen mogelijk maakt.
De milieuactivisten reizen per trein naar de kolencentrale in de Eemshaven om te protesteren tegen de CO2-uitstoot.

De kamerleden reizen per trein van Amsterdam naar Den Haag om daar een motie in te dienen tegen de bouw van kolencentrales.



Die kolencentrales worden gebouwd om in de toekomst treinen te laten rijden. Als we minder treinen laten rijden, dichter bij ons werk gaan wonen, dan zijn die kolencentrales misschien niet meer nodig.

De roetwolken en de CO2-uitstoot zie je niet meer.
Maar treinen rijden nog altijd op steenkool.

11 gedachten over “Steenkool en treinen zijn onlosmakelijk verbonden

  1. Rob Alberts

    Verouderde ideeen over ruimtelijke ordening geven nog steeds veel woon-werkverkeer.
    Straks kan dat reizen niet meer.
    Maar als de steenkool op is kan heel veel niet meer ….
    Het de wereld rondreizen voor vakanties heb ik nooit begrepen!
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

  2. Pingback: Tweets that mention Steenkool en treinen zijn onlosmakelijk verbonden « Cassandraclub -- Topsy.com

  3. Mark Berck

    natuurlijk is het verstandig om het woon-werkverkeer te verkleinen (en het liefst helemaal uit te bannen).

    Maar de trein is toch niet zo’n gek vervoersmiddel? Vooral omdat de energie centraal wordt opgewekt. Nu nog met steenkool, straks misschien wel met koudekernwaterstofverbrandingsfusietechnologie.

    En daar zit volgens mij de winst. Die nieuwe schone techniek is veel makkelijker te implementeren als de energievoorziening voor treinen (en straks ook electrauto’s) centraal geregeld is…

  4. cassandraclub Berichtauteur

    @mark: ik zie meer in gedecentraliseerde energieopwekking. Wek alleen energie op, op plaatsen waar die nodig is en gebruikt wordt. Dat kan door windmolens, zonnecellen, kleine generatoren.
    Zoals dat vroeger ging en nu nog in de Derde Wereld.
    Veel flexibeler en waarschijnlijk duurzamer.

    Het is een flinke stap terug, maar we zullen wel moeten.

  5. Pingback: Minder CO2-uitstoot betekent de thermostaat lager « Cassandraclub

    1. cassandraclub Berichtauteur

      Het artikel hierboven dateert uit 2010, lang voordat de NS overstapte naar duurzaam opgewekte energie.
      Op de pagina waar je naar verwijst staat: “Vanaf 2017 rijden onze treinen in Nederland, als eerste land ter wereld, voor 100% op windstroom.” Dus in 2010 klopte de bewering dat treinen op kolenstroom rijden.

      In 2018 werd er in Nederland 18,6 TWh aan duurzame elektriciteit opgewekt. De NS beweert daarvan 1,2 TWh te gebruiken. Dus het is heel goed mogelijk dat alle treinen op duurzaam opgewekte stroom rijden.

Plaats een reactie