Grenzen aan de Groei van het Nederlandse wagenpark

Het afgelopen jaar werden er volgens het CBS 387 duizend nieuwe auto’s verkocht in Nederland. Dat is 7% minder dan in 2013 en 23% minder dan in 2012.
De verkoop van nieuwe auto’s vertoont over de laatste 15 jaar een dalende trend.

Schermafbeelding 2015-01-31 om 14.23.38

In de periode 1997-2002 werden er gemiddeld 545 duizend nieuwe auto’s verkocht. Over de laatste 5 jaar is dat gemiddelde 469 duizend.
Doordat er minder auto’s verkocht worden dan aan het begin van deze eeuw, groeit het Nederlandse wagenpark bijna niet meer.
Volgens het CBS reden er in 2013 8,75 miljoen auto’s in Nederland. Minder dan in 2012 toen het CBS het wagenpark schatte op 8,79 miljoen. We moeten nog even wachten op het cijfer voor 2014, voordat we definitieve conclusies trekken.

Schermafbeelding 2015-01-31 om 14.45.29

Er is nog een laatste cijferreeks van het CBS, die ik u niet wil onthouden.
Het gemiddeld aantal kilometers dat met een Nederlandse auto op Neerlands wegen gereden wordt is aan het afnemen.
In 2004 reed een Nederlandse auto gemiddeld 12200 kilometers. In 2012 en 2013 ligt het kilometrage 1000 kilometer lager op 11200 kilometer.

Schermafbeelding 2015-01-31 om 15.06.10

De economische vooruitzichten zijn somber. De werkeloosheid is hoog en komend jaar zullen veel mensen minder te besteden hebben. Ik verwacht dat de verkoop van nieuwe auto’s net zo laag zal blijven als in 2014 of misschien nog wel verder daalt.
Misschien zullen de Nederlanders wel meer kilometers gaan rijden nu de benzine zo goedkoop is.

Een gedachte over “Grenzen aan de Groei van het Nederlandse wagenpark

  1. Gert

    Ja, benzine is goedkoper. Ik ben er echter niet meer door gaan rijden. Ik werk gelukkig op fietsafstand. Autorijden is hoe dan ook een overlastgevende bezigheid die ondanks dalende prijzen erg duur is en ik daarom liever tot een minimum beperk. Ik verwacht wel dat de dag een keer komt dat ik helemaal geen auto meer heb. Ik wen vast aan het idee…

Plaats een reactie