Minder auto’s nodig: autofabrieken kunnen dicht

In de zomer van 2012 daalde de verkoop van nieuwe passagiersauto’s in de eurozone tot onder de 750.000 per maand.

Het was te verwachten. De autoverkopen in Europa dalen scherp. Daarom hoeven er veel minder nieuwe auto’s gemaakt te worden. Er kunnen autofabrieken dicht.

In België zal de Fordfabriek in Genk gesloten worden. Daarbij worden 4500 mensen ontslagen.

In Groot-Brittannië zullen twee Ford-fabrieken gesloten worden: één in Dagenham en eentje in Southampton. In Groot-Brittannië zullen totaal 1300 Ford-werknemers hun baan verliezen.

In Frankrijk beperkt het concern Citroën-Peugeot(PSA) de produktie. De fabriek in Aulnay-sous-Bois bij Parijs, waar 3000 mensen werken, wordt in 2014 gesloten. De fabriek in Rennes blijft open, maar daar worden toch ook 1400 mensen ontslagen. Buiten de fabrieken zal Peugeot-Citroën nog 3600 arbeidsplaatsen schrappen.

In Europa lijkt peak-auto, het maximale aantal auto’s dat ooit zal rondrijden, wel bereikt. De Grenzen aan de Groei worden steeds duidelijker zichtbaar. Hoewel sommigen tot het eind toe zullen blijven beweren dat de recessie slechts tijdelijk is.

4 gedachten over “Minder auto’s nodig: autofabrieken kunnen dicht

  1. Hans

    Kijk nu gewoon eens op de gemiddelde tweedehands auto-site. Er is zoveel aanbod, je ziet amper door de bomen het bos.

    Dat is toch ook niet normaal eigenlijk. Hebben, hebben en kopen om te kopen. We zijn gewoon jarenlang gehersenspoeld.

    Wat ik altijd zo vreemd vind is dat mensen, God weet wat allemaal doen, om maar zoveel mogelijk rendement uit hun (spaar)geld te halen, maar het met bakken weggooien als het om auto´s gaat. De waardevermindering is enorm. Zijn we zo statusgevoelig?. Blijkbaar wel.

  2. Block

    Gek genoeg is status heel belangrijk, dat zijn nu ook de bedrijven die niet in moeilijkheden zitten. BMW, Porsche…

    De middenklasmerken zitten al volop in de krimp. Ford, citroen, peugeot, opel…

  3. Pingback: Voorspellingen 2013 | Sargasso

Plaats een reactie