Gaat Groot-Brittannië failliet aan stookkosten?

Door de lange, koude winter is de bovengrondse aardgasvoorraad in Groot-Brittannië vrijwel leeg. Er zit op dit moment nog maar 145 miljoen m³ in de tanks. Dat is 3% van de totale opslagcapaciteit van 4750 miljoen m³.
In de komende zomer zal Groot-Brittannië de gasopslag weer gaan vullen, als voorraad voor de winter van 2013/2014. In 2012 produceerde Groot-Brittannië nog 45 miljard m³ aardgas. Dat was voldoende om de bovengrondse opslagtanks acht keer te vullen. Je zou zeggen dat de Britten in de zomermaanden genoeg gas produceren om de voorraad voor de winter aan te vullen. Maar de statistieken laten zien dat Groot-Brittannië per jaar 80 miljard m³ aardgas verbruikt. De Britten moeten dus 35 miljard m³

Om de bovengrondse gasvoorraad te vullen is er 4,7 miljard m³ aardgas nodig.
Je kunt dat op de wereldmarkt kopen van Gazprom, dan wordt het via Duitsland en Nederland naar Groot-Brittannië gepompt. Duizend m³ Gazpromgas kost momenteel 306 euro. Dus 4,7 miljard m³ kost 1,44 miljard euro.
Als de Britten al het aardgas, dat ze jaarlijks importeren van Gazprom kopen kost dat 10,7 miljard euro.

Groot-Brittannië kan ook in Qatar vloeibaar aardgas kopen: dat kost momenteel maar 90 euro per duizend kuub (actuele wereldmarktprijs). Als de Britten al hun gasimport met LNG-tankers uit Qatar laten komen kost ze dat slechts 3,2 miljard euro. Maar dan heb je wel 290 volle LNG-tankers nodig.
Er zijn wereldwijd slechts 54 LNG-tankers in de vaart en die kunnen niet allemaal ingezet worden op de route Qatar-Groot-Brittannië. Daarom kopen de Britten de helft van hun aardgas in de vorm van LNG uit Qatar (in 2011 was dat 21,8 miljard) en de andere helft uit Nederland en Noorwegen.
De totale gasrekening voor import van 35 miljard kuub komt dan op 6,95 miljard euro.

Kunnen de Britten hun gasrekening nog wel betalen?
De Britten hoeven hun aardgasimport niet in euro’s of in dollars af te rekenen. Ze kunnen nl. met Britse ponden betalen. De gasrekening van 6,95 miljard euro komt overeen met 5,9 miljard pond.
Dat lijkt nog een enorm bedrag. Maar de Britse centrale bank (Bank of England) besloot onlangs om voor 325 miljard pond aan Britse staatsleningen op te kopen en daarmee de economie te stimuleren. Deze “kwantitatieve verruiming” is genoeg om 54 keer de aardgasimport van het jaar 2011 te kunnenbetalen.

Het antwoord op de vraag “Gaat Groot-Brittannië failliet aan stookkosten?” is dus nee. Zolang de Britten meer ponden kunnen bijdrukken en die spiksplinternieuwe ponden worden geaccepteerd als betaalmiddel, is de import van aardgas geen enkel probleem.

Ter zijde: de 325 miljard pond, die de Bank of England in de Britse economie pompte komt overeen met 380 miljard euro. De Bank of Japan kondigde afgelopen week aan om een bedrag ter waarde van 1070 miljard euro in de Japanse economie te pompen.
Door deze stimuleringsmaatregelen kunnen Groot-Brittannië en Japan voorlopig weer olie en gas kopen van de producenten. Het zal uiteindelijk wel de marktprijs van olie en gas gaan opdrijven.

Advertenties

5 gedachten over “Gaat Groot-Brittannië failliet aan stookkosten?

  1. paradoxnl

    Blijkbaar er is nog genoeg vertrouwen in het Engelse pond, zodat de Engelsen op de pof kunnen blijven leven. De vraag is voor hoe lang nog?

    Daarentegen heeft Egypte de grootste moeite om de financiele middelen bij elkaar te krijgen om met name voldoende benzine, diesel en voedsel te importeren. Er is al enige tijd sprake van een flinke brandstoffen crisis aldaar. Op televisie waren recentelijk beelden te zien van erg lange wachtrijen bij tankstations. De gemoederen lopen regelmatig hoog op.
    De ruim 60 miljoen Britten kunnen voorlopig met extra geleend geld nog even vooruit.
    Voor de ruim 80 miljoen Egyptenaren is het nu al uren wachten bij het tankstation…als er die dag uiteindelijk nog benzine of diesel over is. Menig Egyptenaar is erg afhankelijk van benzine of diesel voor zijn of haar werk.

    Omdat de wereldwijde productie van de ‘echte olie’ (ruwe olie) niet meer stijgt (en waarschijnlijk over enkele jaren al gaat dalen), zitten we nu al in een soort van zero sum oliewereld.
    Het extra verbruik van het ene continent leidt er toe dat een ander continent noodgedwongen met minder benzine en diesel dient rond te komen. Laatste genoemde groep betreft vooral de arme landen.

    Een greep uit het nieuws:
    http://www.nytimes.com/2013/03/31/world/middleeast/egypt-short-of-money-sees-crisis-on-food-and-gas.html?pagewanted=all&_r=0

    “The root of the crisis, economists say, is that Egypt is running out of the hard currency it needs for fuel imports”.

    “United States officials warn of disaster unless Egypt soon carries out a package of tax increases and subsidy cuts tied to a $4.8 billion loan from the International Monetary Fund”.

    1. Hans

      Bedankt voor die info, Paradox. Als ik dat bericht zo lees, is er een behoorlijk bedreigende situatie daar aan het ontstaan.

      1. Hans

        Drie landen doen het problematisch op dit gebied nu. Syrie, Egypte en Yemen(zie>ourfiniteworld, Van Gail Tverberg). Het kan zijn dat men door onlusten het Suezkanaal gaat boycotten of bij Yemen de doorsteek bij het Birim eiland. Door het Suezkanaal gaat een niet zo grote hoeveelheid olie(tankers), maar wel een steeds grotere vloot van Lng tankers, bestemd voor landen in Europa. Olie kan dan via de Sumed pijplijn worden vervoerd, voor gas niet echter(Wikipedia>Suezkanaal).

  2. Charles

    Ik vind het een vreemd artikel. Het houdt op geen enkele rekening mee dat de Britse burgers gewoon elke maand hun gasrekening betalen.
    Nu komt het artikel over alsof de staat gas importeert en dat gratis aan de burgers geeft, dit terwijl de burgers daar voor betalen.
    Waarschijnlijk met een winstopslag.

    1. Hans Verbeek

      Alle ponden, waarmee de Britse burgers hun gasrekening betalen, komen uit de Bank of England (de centrale Britse bank). Als de Bank of England 325 miljard nieuwe ponden uitgeeft (door staatsleningen op te kopen), dan komen die vroeger of later terecht bij de Britse burgers, hetzij door een uitkering of een subsidie of in de vorm van een salaris. Op die manier kunnen de Britten voorlopig nog hun gasrekening blijven betalen.

      De Britse overheid kan ook de nieuwe ponden, geleend van de Bank of England, besteden om in Qatar of in Rusland gas te kopen.
      De bottomline van dit stuk: Groot-Brittannië is niet meer zelfvoorzienend in fossiele brandstoffen. Om het land warm te houden moet men dure fossiele brandstoffen importeren. De rekening daarvoor wordt almaar hoger.

      Ik schrijf graag dit soort vreemde artikelen.
      Ik zet ontwikkelingen op een rijtje en soms ontstaat de indruk dat die zaken met elkaar te maken hebben. En misschien hebben ze ook met elkaar te maken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s