Hoe de olie-industrie de wereld naar haar hand wist te zetten

Onze maatschappij is verslaafd aan aardolie. Het is vrijwel onmogelijk om helemaal te stoppen met het gebruik van aardolie. Om dat te bereiken moet je jezelf buiten de samenleving plaatsen en terugtrekken in de natuur.
Hebben wij zelf gekozen voor die olieverslaving? Nee, er is een lange geschiedenis voorafgegaan waardoor wij zo afhankelijk zijn geworden van aardolie.

James Corbett maakte een documentaire waarin hij de uitlegt hoe het zover heeft kunnen komen. Het klinkt af en toe als een ongeloofwaardige complottheorie: zijn politici dan zo makkelijk te manipuleren door de olie-industrie?
Ik vond het erg leerzaam.

7 gedachten over “Hoe de olie-industrie de wereld naar haar hand wist te zetten

  1. paradoxnl

    Hans, interessante video!

    Over het algemeen vind ik de verhalen van James aannemelijk, bijvoorbeeld ook het verhaal in deze door jou geplaatste video. Echter op 1 punt vermoed ik dat James de plank flink mis slaat, namelijk zijn geloof in abiotic oil. James is sterk beinvloed door de opvattingen van William Engdahl.
    Voor de duidelijkheid: Abiotic oil komt niet ter sprake in de getoonde video.

    Het is voor mij heel erg aannemelijk dat de wereld noodgedwongen al op korte termijn versneld van haar olieverslaving af zal moeten geraken vanwege het uitgeput raken van de ‘betaalbare’ olie in de grond.

    1. Hans Verbeek

      Bedankt voor je reactie, Paradox. Inderdaad een beetje vreemd dat James Corbett aanhanger is van die rare abiotic oil theorie. Gelukkig verzwijgt hij dat in deze documentaire.
      Ik vind zo’n detail op zich nog geen reden om hem daarop af te rekenen en nooit meer naar hem te luisteren.
      Als iedereen over alles hetzelfde denkt, dan krijg je nooit discussie en de kans iets nieuws te leren.

      1. paradoxnl

        “Ik vind zo’n detail op zich nog geen reden om hem daarop af te rekenen en nooit meer naar hem te luisteren”.

        Zeker niet iets om hem op af te rekenen, absoluut niet. 🙂
        Ik heb zelf trouwens ook al over hem bericht, bijvoorbeeld i.v.m. de FED en de situatie in het Midden Oosten. In kader van James ‘politieke en sociaal-economische’ visie vind ik zijn geloof in abiotic oil ook een detail, echter in kader van ‘grenzen aan de groei’ niet. Maar in context van bovenstaande video zie ik abiotic oil verhaal als een detail.
        Hij stelt naar mijn idee vooral machtsmisbruik, uitbuiting en manipulatie, het ‘kwaad’ achter het grote geld, aan de kaak en dat is m.i. een goede zaak (dat hij dat doet).

        “Als iedereen over alles hetzelfde denkt, dan krijg je nooit discussie en de kans iets nieuws te leren”.
        Zo denk ik er ook over. Ik zou de laatste zijn om het tegendeel te beweren.

  2. Pingback: Paradoxnl's Blog

  3. Hans

    Inderdaad een interessante video, Hans.
    Ik denk dat je deze ook wel interessant zult vinden, maar dan meer vanuit financieel perspectief:

    1. Hans Verbeek

      Die video kende ik al, Hans, maar toch bedankt voor het plaatsen.

      Ik geloof niet zozeer dat er een duister complot is van de Illuminati of de New World Order. Maar er zijn wel zeer machtige personen en lobby-organisaties, die wetgeving en geldstromen besturen.
      Voorbeeld1. Tijdens de ambtsperiode van Georg W. Bush is in de VS een gigantisch bio-ethanol-project gestart, verkocht als een manier om de CO2-uitstoot te verlagen. De boeren kregen miljardensubsidie… en nu is er weer olie in overvloed.
      Ook in Europa is de biobrandstoflobby zeer invloedrijk: het Europees Parlement zorgde ervoor dat er in heel Europa verplicht biobrandstof moet worden bijgemengd in benzine en diesel (allemaal onder het mom van terugdringen van de CO2-uitstoot). Die verplichte bijmenging is nog altijd niet teruggedraaid, ondanks vele rapporten dat biobrandstof niet leidt tot verlaging van de CO2-uitstoot. Bij de klimaatconferentie in Parijs zijn veel dingen besproken… maar niet het terugdraaien van de verplichte biobrandstofbijmenging.

      Voorbeeld 2. Vanaf 2006 pompen de Amerikaanse banken (gesteund door de FED, de centrale bank) miljarden in de schaliegas en schalie-olie-winning. Er is een complete bedrijfstak bijgekomen, die momenteel bij de lage olie- en gasprijs zwaar verliesgevend is.
      Stel je eens voor dat zo’n enorm bedrag was uitgetrokken voor verduurzaming van de Amerikaanse energie-industrie (ontwikkelen van wind-energie, aardwarmte enz.). Dan was de VS nu koploper geweest in opwekking van duurzame energie.

      Een handjevol politici en bankiers beslist welke activiteit ondersteund wordt, zoals een tuinman kan bepalen welke planten water krijgen en compost. Helaas kiezen de politici er steevast voor om het onkruid te bevoordelen…

  4. Hans

    Bedankt voor je antwoord, Hans.

    “Ik geloof niet zozeer dat er een duister complot is van de Illuminati of de New World Order. Maar er zijn wel zeer machtige personen en lobby-organisaties, die wetgeving en geldstromen besturen.”

    De laatste tijd ben ik nogal veel filmpjes aan het kijken met met name een financiële inslag en daar valt me dit soort praktijken sterk op. Ze spelen zich af in een voor ons(de gemiddelde mens, bedoel ik), niet direct zichtbare wereld en wij kunnen er totaal geen invloed op uitoefenen als individu(of men zou zich samen moeten pakken), men opereert daardoor vanuit een voetstuk(machtspositie).

    “Een handjevol politici en bankiers beslist welke activiteit ondersteund wordt, zoals een tuinman kan bepalen welke planten water krijgen en compost. Helaas kiezen de politici er steevast voor om het onkruid te bevoordelen…”

    Helemaal mee eens. Er gaat veel goed geld naar kwaad geld, helaas(althans zoals het er nu naar uitziet). Maar ook hier, men kan zich afvragen of er niet veel meer informatie wordt achtergehouden dan wij denken. Misschien zijn er wel gewoonweg niet of onvoldoende alternatieven voor handig en zou men daar al snel achter komen als we die weg zouden gaan bewandelen, met alle gevolgen van dien(maw: we zitten al op een doodlopende weg). Nu kiest men ervoor om “te dweilen met de kraan open”, “pappen en nathouden”, daar lijkt het althans sterk op. Waarom vraag ik me dan af, er zou toch een enorm potentieel(ook financieel) in alternatieve energie moeten zitten?. Zelfs al gaan we daar ook niet alle oplossingen in vinden, die we zoeken, natuurlijk.

    Overigens: ik ga mijn naam wijzigen in: Hashima
    Dat had ik al veel(veel) eerder moeten doen omdat er nu soms verwarring(kan) ontstaan met jou naam. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Vanaf nu ga ik dus onder Hashima mijn boodschappen plaatsen.

Plaats een reactie